علمي و پژوهشي
daneshgah baghero olom
در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم برگزار شد: نشست بررسي انديشه سياسي شهيد مرتضي مطهري دانشگاه باقرالعلوم (ع) با توجه به فرارسيدن سالروز شهادت استاد مطهري، در نشستي به بررسي انديشه سياسي استاد مطهري پرداخت.
اين نشست با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين نجف ‌لك‌زايي رئيس پژوهشكده علوم و انديشه سياسي پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي و مؤلف كتاب انديشه سياسي آيت‌الله مطهري و حجت‌الاسلام والمسلمين غلامرضا بهروز‌لك رئيس پژوهشكده مهدويت و آينده پژوهي اين پژوهشگاه برگزار شد..
حجت‌الاسلام ‌لك‌زايي در ابتداي اين نشست گفت: از نظر شهيد مطهري جايگاه سياسي عالم ديني در مكتب اخباري ناديده گرفته مي‌شود و به طبع آن جايگاه فقه ديني نيز مورد غفلت قرار مي‌گيرد.
وي افزود: استاد مطهري قرآن و عقل را از منظر روش‌شناختي مورد توجه قرار مي‌دهد و به لحاظ فلسفي دل به حكمت متعاليه سپرده بود و در حوزه فلسفه سياسي ذخائر معرفتي شهيد مرتضي مطهري به صورت عميق با وقايع عصر مشروطه پيوند خورده بود و با توجه به اين پشتوانه عظيم فكري با وقوع انقلاب اسلامي با روشن‌بيني به انقلاب اسلامي مواجه مي‌شود.
‌لك‌زايي در ادامه گفت: استاد مطهري با وقوع انقلاب اسلامي و تكوين انقلاب با روشن‌بيني به انقلاب نگاه مي‌كند و حضرت امام را به عنوان رهبري انقلاب پذيرفته بود و پس از سفر به فرانسه در پاسخ به پرسشي در رابطه با امام‌(ره) گفت: «من امام را كسي يافتم كه به خدا، هدف و مردم ايمان دارد» و اين‌ها پايه‌هاي نظريه ‌مردم‌سالاري را تشكيل مي‌دهد.
وي افزود: عناصر كلامي و فلسفي شهيد مطهري، حكمت متعاليه و فقه سياسي او، فقه سياسي متاثر از حكمت متعاليه بوده است. مطهري فيلسوفي متأله بوده و بر ساز و كار تحول به مسائل روز حساس است.
حجت‌الاسلام بهروزلك نيز در بخش ديگري از اين نشست گفت: استاد شهيد مطهري در اواخر عمر لايحه‌هاي از سياست اسلامي را مطرح كرده بود كه با تكيه بر مباحث كلامي، پديده‌هاي اجتماعي را با رويكرد جامعه شناختي بررسي مي‌كرد و به اين ترتيب؛ شهيد مطهري جزو مصلحاني قرار مي‌گيرد كه در برابر هجوم غرب مي‌ايستد.
وي افزود: استاد مطهري هم مقابل شبهات مدرنيته مي‌ايستد و هم با متحجراني كه قادر به فهم اسلام روز نيستند مقابله مي‌كند و ماهيت زندگي اجتماعي را محور قرار مي‌دهد. بنابراين شهيد مطهري برابر انديشمنداني كه تمايلات غربي داشتند و همچنين نسبت به كساني كه اسلام را مطابق ديدگاه ماركسيستي تفسير مي‌كردند، مي‌ايستد.
لك‌زايي با بيان اينكه براي فهم درست چگونگي رابطه امام‌(ره) و شهيد مطهري بايد به صورت توامان انديشه و عمل مطهري را بررسي كرد در غير اينصورت به تضاد مي‌رسيم. مطهري از طرف امام عضو شوراي انقلاب تعيين مي‌شود و با قبول اين مسئوليت از طرف شهيد مطهري به معناي پذيرفتن شانيت امام است و از طرفي استاد مطهري نمي‌پذيرد كه حضرت امام به عنوان رهبر انقلاب در حد رياست جمهور به رتق و فتق امور بپردازد و شأن امامت و نيابت ولي‌عصر(عج) را اجرايي نمي‌داند. او بر اين باور بود كه جايگاه ولي‌فقيه رهبري است تا انسان‌ها را هدايت كند.
وي ادامه داد: استاد مطهري باور داشت رهبر در نظام اسلامي نقش ايدئولوگ را دارد و در سه ساحت فضيلت، عقلانيت و شريعت داراي وظيفه است. همچنين وي باور داشت كه در مردم‌سالاري ديني، جمهوريت غايت است و اسلاميت محوريت دارد.
لك‌زايي گفت: سه نوع نظام سياسي در جهان وجود دارد؛ يك دسته نظام ديكتاتوري است كه نه به خدا اعتقادي دارند و نه به مردم كار دارند. نظام ديگر؛ سياسي مبتني بر مردم هستند و در آخرين نوع؛ نظام سياسي جهان دين نقش تعيين كننده دارد و رهبري در اين نظام نقش ايدئولوگ داشته و بر حركت‌هاي كل جامعه احاطه دارد و رهبر در رأس حكومت ديني نقش بارز دارد رهبران اصلي جامعه اسلامي پيامبر و امام معصوم هستند و در غيبت آنها فقيه جامع‌الشرايط اين نقش را برعهده مي‌گيرد كه مردم در تغيير آن نقشي ندارند.
بهروز لك در ادامه گفت: مردم در سال 57 انقلاب كردند و رهبري ديني را پذيرفتند. مردم با اقبال خودشان امام را پذيرفته و در حال حاضر نيز رهبر انقلاب محبوب‌ترين شخص در كل نظام است، اما دانشمندان غربي به دليل نوع نگاه اومانيستي، عشق و علاقه مردم به رهبري را درك نمي‌كنند. مطابق نظر اين افراد حكومت يا استبدادي است يا دموكراتيك و ضلع سومي را برنمي‌تابد.
 
امتیاز دهی
 
 

بيشتر

Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
مجری سایت : شرکت سیگما