پنجشنبه 30 فروردين 1403  

print

بازدید سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی تهران از سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

  • خلاصه :حجت‌الاسلام والمسلمین داود عزیزی سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی تهران به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید و با محمدحسین حسنی رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور دیدار کرد.

به گزارش روابط عمومی  دفتر تبلیغات اسلامی  ، حجت‌الاسلام والمسلمین داود عزیزی سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران، دوشنبه ۸ شهریورماه، به همراه حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی عیسی‌زاده رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، از بخش‌های مختلف سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور بازدید و با محمدحسین حسنی رییس سازمان و مدیرعامل ایکنا دیدار کرد

حسنی در این دیدار اظهار کرد: سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور ابتدا یک مجموعه دانشجویی در دل جهاددانشگاهی بوده و از دهه شصت، تعدادی از نخبگان، هسته‌هایی تشکیل دادند و در موضوعات مختلف، شکل اداری و سازمانی امروز را ایجاد کردند و امروز سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، مجموعه‌ا‌ی متشکل از هشت مرکز بالنده در حوزه‌های مختلف دینی و قرآنی است.

وی ادامه داد: خبرگزاری ایکنا هم یکی از مراکز فعال این مجموعه است و با 21 زبان مشغول فعالیت است و تا پایان سال جاری، دو زبان دیگر «پرتغالی و بوسنیایی» را به تعداد این زبان‌ها اضافه می‌کنیم. اکنون زبان‌های فعال بیش از هشتاد درصد جمعیت جهان را پوشش می‌دهد و حتی در آفریقا، زبان‌های هوسایی، سواحیلی، فرانسوی و... داریم چراکه در آنجا نیاز به معارف قرآنی وجود دارد و بیشترین مخاطبان ما از آفریقا هستند.

دفتر تبلیغات اسلامی از اصیل‌ترین مجموعه‌های حوزوی

حسنی ادامه داد: به برکت وجود کسانی‌ که در کشورهای مختلف با ما همکاری می‌کنند دامنه فعالیت رسانه‌ای خود را گسترش داده‌ایم. همچنین در این مسیر از کمک نهادهایی همانند جامعة‌المصطفی و برخی رایزنان فرهنگی نیز استفاده کرده‌ایم. نکته مهم در مورد ایکنا این است که ما برخلاف سایر خبرگزاری‌ها ترجمه‌کننده اخبار به فارسی نیستیم بلکه خبرنگار بومی ما در کشور مبدأ برای همان کشور و براساس سیاست‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و براساس معارف شیعی و اهل بیت(ع) خبر تولید می‌کند.

رییس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور تصریح کرد:‌ در مرکز رشد واحدهای فناور هنرهای قرآنی، دارای پلتفرم آموزشی «صراط النجاة» و همچنین یک پلتفرم آموزشی در حوزه حفظ قرآن هستیم. این شبکه با هم‌افزایی با اساتید برجسته قرآنی، به معارف قرآن و اهل بیت(ع) کمک می‌کند. حسنی در پایان سخنان خود گفت: دفتر تبلیغات اسلامی جایگاه ویژه‌ای نزد مجموعه ما دارد، چراکه از قدیمی‌ترین و اصیل‌ترین مجموعه‌های حوزوی است.  

لزوم ارتباط دفتر تبلیغات با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور

حجت‌‌الاسلام والمسلمین داود عزیزی سرپرست دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران نیز در این دیدار اظهار کرد: خوشحالیم که مجموعه‌ای به این توانایی و اثربخشی در کشور وجود دارد. پیشتر با مرکز مشاوره سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور همکاری‌هایی داشته‌ایم. ان شاءالله بتوانیم این همکاری‌ها را گسترش دهیم. دفتر تبلیغات اسلامی به سمت مسئله‌محوری حرکت کرده و چهار قطب علمی دارد که یکی از آنها میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی است که حجت‌الاسلام والمسلمین عیسی‌زاده مسئول آن هستند. لازم است میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی با سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور قرآنی ارتباط نزدیکی داشته باشد.

حجت‌الاسلام عیسی عیسی‌زاده، رئیس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در ادامه به ایراد سخن پرداخت و گفت: خدا را شاکریم که با ایکنا در حد وسع خود همکاری داریم و امیدواریم خداوند بر برکات آن بیفزاید. لازم است به چند نکته اشاره کنم؛ نکته اول اینکه با وجود این همه زحمات در این سازمان، باید قدرت معرفی هم وجود داشته باشد. معتقدم قدرت معرفی چنین مجموعه خدومی کم است گرچه در سطح بین‌الملل نیز فعال است اما احساس می‌کنم باید با مراکز فکری و معنوی تخصصیِ اسلامی و قرآنی کشور تعاملات بیشتری داشته باشید تا بتوانید از قابلیت‌هایی که دیگران دارند هم استفاده کنید.

وی ادامه داد: البته در اکثر مجموعه‌های ارزشی ما این کمبودها وجود دارد لذا باید یک هسته یا معاونت ایجاد شود که کار آن فقط رصد مراکز مهم معنوی و قرآنی و فرهنگی باشد که هم به آنجا معرفی شوید و هم از شما حمایت کنند چراکه برای آنها باعث افتخار است که شما بتوانید تولیدات آنها را جهانی کنید. در راستای همین هدف در حدود بیست سال که مدیریت گروه فرهنگ نامه‌ها و معاجم قرآنی را دارم در حد وسع خودمان در زمینه استفاده از توانمندی دیگران کارهایی انجام دادیم اما از وقتی میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآن تاسیس شده که همه سیاست‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی را تنظیم می‌کند، مسائل مهم کشور تهیه شد تا این میز در راستای آنها، پروژه‌های لازم را تعریف کند.

لزوم توجه به مهجوریت قرآن

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده تصریح کرد: بهتر است همه فعالیت‌ها در راستای مسائل نظام باشد و اگر مسئله‌ای مربوط به نظام نیست دور آن خط کشیده شود. ما در میز قرآن، موضوعی همانند مهجوریت قرآن را شناسایی کردیم، چراکه هنوز در فرهنگ عمومی و تخصصی آنگونه که باید و شاید، معارف قرآن در زمینه قانونگذاری و علمی نهادینه می‌شد، نهادینه نشده است. رهبر معظم انقلاب مطلع‌ترین شخص مملکت هستند اما ایشان هم از مهجوریت قرآن سخن گفتند لذا ما در همین راستا در معرفی فعالیت‌ها و خدمات و علوم قرآنی، قدم اول و مهم‌ترین قدم را در کشور برداشته‌ایم.

رییس میز توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی یادآور شد: نکته مهم این است که آیا با وجود این قدمی که برداشته شده امکان فعالیت گسترده‌تر وجود دارد؟ پاسخ مثبت است اما چگونه باید انجام شود؟ به این دلیل است که معتقدیم یکی از مسائل اصلی این مجموعه باید این باشد که مراکزی که تولیدات قرآنی دارند را شناسایی و به معرفی آنها بپردازید. وقتی این محتواها رسانه‌ای شود مسلماً آن تولید به دست اهل آن می‌رسد. مثلاً رهبر معظم انقلاب، مطالب قرآنی زیادی دارند که امیدوارم در اختیار شما باشد و به نشر آن بپردازید چراکه می‌تواند اولویت‌های قرآنی شما را مشخص کند.

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده تصریح کرد: مقام معظم رهبری فرمودند هر متخصصی باید با ادبیات قرآنی مرتبط با تخصص خود مثلاً در حوزه پزشکی در راستای رفع مهجوریت قرآن آشنا باشد و رسانه‌ها هم می‌تواند در این زمینه نقش‌آفرینی کنند. حال سؤال این است که آیا تولیداتی وجود دارد که همه نیازهای قرآنی جامعه را پوشش دهد. در دفتر تبلیغات اسلامی، فرهنگ‌‌‌ نامه‌‌های قرآن زیادی همانند تفسیر رهنما ایجاد شده است و متخصصان قرآنی زیادی در آنجا وجود دارند.

تهیه بسته‌های قرآنی مورد نیاز مخاطبان

وی اظهار کرد: دفتر تبلیغات اسلامی با صرف هزینه‌های بسیار و قریب به دویست پژوهشگر در حدود سی سال روی عرصه‌های مختلف قرآنی کار کرده و حاصل کار آنها تبدیل به صدها پروژه قرآنی در راستای پاسخگویی به مخاطبان مختلف شده است. با توجه به اینکه این تولیدات امروزه در اختیار است باید با یک برنامه‌ریزی دقیق و با همکاری هم اقدام به نشر آن کنیم. عده‌ای تصور می‌کنند که کار دفتر تبلیغات اسلامی فقط اعزام مبلغ است اما نهادهای بسیاری همانند مدرسه علمیه معصومیه، دانشگاه باقرالعلوم و مراکز قرآنی و تمدنی و ... در آنجا دارد و امروز دفتر تبلیغات اسلامی آماده است تمام تولیدات مکتوب و نرم افزاری خود و حتی نیروهایش را در اختیار شما در راستای همکاری بیشتر قرار دهد.

حجت‌الاسلام عیسی‌زاده در پایان سخنان خود گفت: پرتال جامع علوم و معارف قرآن، غنی‌ترین پرتال قرآنی جهان اسلام شناخته شده که آن هم در دسترس مخاطبان است. نکته دیگر اینکه ما نزدیک به سی تولید موبایلی اندروید برای طیف‌های مختلف جامعه تهیه کرده‌ایم که شما می‌توانید نسبت به معرفی آن به جهانیان اقدام کنید تا دنیا بداند شیعیان برای ترویج معارف قرانی چه اقداماتی انجام داده‌اند. پروژه‌ فرهنگ‌نامه سبک زندگی براساس آموزه‌های قرآن و اهل‌بیت(ع) نیز توسط خود بنده طراحی شده و حدود پنجاه و هفت موضوع جامعه، شناسایی و در قالب مجلدات مختلف منتشر شده و حدود هشت جلد آن برای انتشار باقی مانده است. با توجه به جایگاه سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور و تخصصی که دارید می‌توانید بر چنین موضوعاتی تمرکز کنید.

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی غرسبان، دبیر میز قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، نیز طی سخنانی اظهار کرد: تنها ارتباطی که با این مجموعه داریم پوشش فعالیت‌های قرآنی دفتر تبلیغات اسلامی در قم است اما ظرفیت تعاملی ما باید بالاتر برود؛ مثلاً در زمینه پژوهش، ما منشور مرجعیت قرآن را نوشتیم که تأثیرگذاری قرآن در علوم را بررسی می‌کند و برای شما نیز قابل استفاده است.

وی ادامه داد: در مباحث آموزشی نیز در تدوین سرفصل‌های آموزشی و تأمین استاد می‌توانیم تعامل داشته باشیم. پیشنهاد می‌کنم حتماً تفاهم‌نامه همکاری میان دو مجموعه امضا شود و مدیر عامل سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور نیز از مرکز قم بازدید داشته باشند.

 
امتیاز دهی
 
 

ravabet.omomi@dte.ir
 (مدیریت پرتال)
021-66965119
تهران-خیابان انقلاب-پلاک951
Guest (PortalGuest)

دفتر تبلیغات اسلامی نمایندگی تهران
مجری سایت : شرکت سیگما